Strona główna Mapa strony Poleć stronę znajomemu
Podaj adres e-mail osoby, której chcesz polecić artykuł: Podaj imię polecającego: Podaj swój adres e-mail:
Rejestracja telefoniczna w Centrum Medycznym - 32 419 03 59
Twój uśmiech w rękach specjalistów - Nadwrażliwość zębów

Profilaktyka

'image'

Co to jest nadwrażliwość?

Nadwrażliwość zębów, a ścieślej wrażliwość zębiny wywołana jest odsłonięciem zębiny i otwarciem kanalików

zębinowych. Objawia się bólem podczas spożywania gorącego, słodkiego lub kwaśnego pożywienia lub napoju.

Ale odpowiedź bólową mogą wywołać również wielorakie czynniki takie jak zimne

powietrze,dotyk,dmuchawka dentystyczna czy kulka waty pocierana o ząb.

Do odsłonięcia zębiny, a tym samym narażenia jej na bezpośrednie działanie czynników drażniących

dochodzi z powodu braku pokrywającego ją szkliwa lub cementu.

Wśród dorosłych na nadrażliwość cierpi od 8 do 57 %. Częściej występuje u kobiet w 3 dekadzie życia.

Najczęściej wystepuje w rejonie przyszyjkowym na powierzchniach policzkowych.Dotyczy przeważnie kłów, a w następnej

kolejności zębów przedtrzonowych,siecznych,trzonowych.

Spowodowana może być nieprawidłowością wypełnień, nieszczelnością starych wypełnień,błędem w sposobie

szczotkowania zębów,nieprawidłową higieną jamy ustnej.

Jak leczyć?

W pierwszej kolejności na wizycie u stomatologa należy sprawdzić szczelność i  poprawność wykonania wypełnień

w zębie, który daje dolegliwości bólowe. W przypadku dużych wypałnień amalgamatowych,

obejmujących wiecej niż 2 powierzchnie należy podjąć dezycję o wymianie dotychczasowego wypełnienia

na materiał

światłoutwardzalny lub wykonania nakładu kompozytowego (zakladka protetyka).

Jeżeli w obrębie zęba przyczynowego znajduje się próchnica należy ją niezwłocznie wyleczyć.

Następnie pacjent otrzymuje szczegółowe instrukcje metod szczotkowania zębów oraz higieny jamy ustnej.

Na sam koniec leczenia pacjenci poddawani są działaniu fluoru na łyżkach indywidulanych w postaci pianki fluorkowej.

Fluor ma działanie uszczelniające kanaliki zębinowe, a tym samym znosi nadwrażliwość.

Może być podawany w różnych postaciach. Decyzję podejmuje lekarz prowadzący.

'image'